Анотація

Тема дослідження: «Формування творчої особистості в навчальних закладах»
Актуальність дослідження: Велика кількість змін, що відбуваються в житті нашого суспільства, наполегливо вимагає від людини готовності до ефективного використання своїх можливостей в нових умовах їх розвитку. Але людина не завжди виявляється готовою до змін, що відбуваються в суспільстві. Для того, щоб адекватно на них реагувати, вона має активізувати свій творчий потенціал, розвивати в собі такі якості, як творчість та креативність. Цьому повинна сприяти сучасна освіта.
Проте в наш час в освіті, з усією очевидністю і глибиною, виявляються два істотні протиріччя. Перше - це протиріччя між креативністю і технологічністю. З одного боку, вимоги сучасної ситуації такі, що простого володіння деякою сумою знань недостатньо для самореалізації будь-якого індивіда, потрібна його постійна готовність до зміни і творчості. З іншого боку, освіта - це завжди певна технологія, а креативність таємничим чином вислизає з її рамок. Друге протиріччя - це протиріччя між необхідністю індивідуального підходу в навчанні і його масовістю. Можливості індивідуального підходу в школі настільки обмежені, що найчастіше він зводиться до варіювання об'єму засвоюваної учнями  інформації і швидкості її засвоєння.
У зв'язку з цим нині насущним стає питання розвитку творчого потенціалу школярів. Є необхідність в розробці таких методів розвитку творчого потенціалу, які з гарантованим результатом можуть бути використані в масовій освіті. Рішення цих практичних проблем утруднюється недостатньою теоретичною і експериментально-практичною опрацьованістю питань, пов'язаних з уявленнями про природу творчості і креативності і психологічних механізмах її розвитку. Таким чином, можна констатувати, що є як науковий, так і практичний запит на комплексне дослідження проблем розвитку творчого потенціалу дітей.
Обєкт дослідження: творчий потенціал школяра
Мета дослідження: визначити сутність понять «творчість» та «креативність»; з’ясувати фактори, які сприяють розвитку творчої особистості на основі робіт дослідників даної теми; розкрити психологічний зміст і визначити психологічні умови розвитку творчого потенціалу школярів; розробити рекомендаційну програму щодо використання технологій розвитку творчого потенціалу дітей в навчальних закладах.
Гіпотези дослідження: 1) розвиток природних здібностей в ранньому дитинстві сприяє формуванню якостей, які необхідні для успішності в житті; 2) творчість і креативність особистості в більшій мірі залежать від неінтелектуальних чинників, ніж від рівня IQ; 3) цілеспрямована робота щодо розвитку творчого потенціалу призводить до підвищення рівня розвитку у них творчого мислення, інтелектуального розвитку, самооцінки, творчих проявів в різних сферах життєдіяльності.
Основні напрямки дослідження:
Ø визначення змісту понять «творчість», «талановитість», «креативність», «успішність» та обґрунтування їхнього взаємозв’язку;
Ø зясування факторів впливу на розвиток творчих здібностей в ранньому віці та визначення умов розвитку творчого потенціалу школярів;
Ø на основі аналізу сучасних психологічних уявлень про природу творчості, людської індивідуальності розробити теоретичну концепцію розуміння «творчості» як реалізації людиною власної індивідуальності;
Ø розробка рекомендаційної програми розвитку творчого потенціалу дитини в ході навчання;
Ø визначення проблем у вихованні творчої особистості та шляхи їх вирішення;
Ø взаємодія педагога і батьків в формуванні творчого потенціалу дитини.

Наукова новизна та теоретична значимість дослідження. Розроблена концепція розвитку творчого потенціалу школярів, важливим моментом якої є уявлення про «творчість» як реалізацію людиною власної індивідуальності. Найважливішими психологічними умовами розвитку творчого потенціалу учнів визначено безоціночне прийняття і підтримка їхніх емоційних станів та реакцій, створення атмосфери психологічної безпеки, а також використання проблемності, діалогічності, індивідуалізації у взаємодії з ними.

Комментариев нет:

Отправить комментарий